Wednesday, June 2, 2010

cita -cita

topik cita-cita nie aku dpt mase tgh melepak sambil tggu mesin basuh basuh baju.skrg jam dh pukul 2.37 am. dlm kesunyian malam ..tiba-tiba jer aku teringat kat kawan-kawan aku mase kecil..so tetiba jer aku tersenyum dpn mesin basuh..aku ader citer sket nak share dgn korang sume..

dengan sedikit usaha + ngantok aqu pun try la update aku punye blog(dh bsawang kot)..

cerita nie mase zaman aku kanak- kanak lg( zaman muda2)
kisahnya berlaku pd aku mase aku skolah darjah empat..so satu hari ader sorang cikgu masuk ke kelas aku (cikgu yg paling garang kat skolah)..nama cikgu tue pun aku x brape ingat ..rasenye cikgu rogayah kot.(dgr nama pun dh takut)..cikgu pun berkata:-

cikgu : ok murid murid semua bukak buku muka surat 17.

murid2: (semua murid2 bukak la muka surat 17)

cikgu : ok hari nie cikgu nak tanya pasal cita2 anak murid cikgu..kita mula dari depan...


syafik : sy nak jd posmen cikgu.
diha : saya pulak nak jadi doktor cikgu...

cikgu : bagus..bagus..

manhingus : sy nak jd askar cikgu..

cikgu : kenapa awak nak jadi askar?
manhingus : sebab ayah saya pun askar cikgu ..
cikgu : ohh yeke...

so pg tue sume murid di interview oleh cikgu aku time tue..cikgu rogayah....sampai la kat giliran azam.

cikgu : azam awak punye cita cita aper pulak ?
azam : Cita cita saya nak kerja kilang cikgu.
Cikgu :
kerja kilang??..kenapa awak nak kerja kilang?
azam : sebab mak saya kerja kilang cikgu.

satu kelas gelak dgr statement azam ....

skrg dh lima belas tahun peristiwa tue berlalu ..kat ner la kau sekarang wahai kawanku azam..harap kau berjaya menjadi orang yang berguna..

P/s : kita mesti berusaha menjadi yang lebih baik dr ibu bapa kita


No comments:

Post a Comment