Tuesday, July 6, 2010

Rumah panjang pertama gunakan solar hibrid

tahukah anda rumah panjang yang pertama yang menggunakan solar hibrid. rumah panjang tersebut ialah sebuah rumah panjang yang terletak di pedalaman negeri sarawak. Lokasi rumah panjang disini memang terpencil, so memang sesuai la tempat nie gunakan kaedah nie. nama rumah panjang yang guna sistem nie ialah rumah panjang krapa spak.

Penggunaan teknik solar ini digunakan kerana faktor pedalaman yg memang sukar utk tenaga elektrik disalur.sistem tenaga solar nie akan ditukar ke tenaga elektrik dan dapat menampung keperluan semua penduduk di rumah panjang krapa spak.kos penjagaan sistem nie mmg sangat murah .sistem nie dibangunkan oleh IBC SOLAR TEKNIK SDN BHD.


sistem tenaga solar nie bernilai 4.5 juta yang mana dpt menampung semua 43 buah rumah di rumah panjang krapa spak dan dianggar penduduk di kampung tersebut adalah seramai 450 orang..Pembangunan sistem nie sedikit sebanyak dapat meningkatkan taraf kehidupan masyarakat di rumah panjang krapa spak di mana sebelum tenaga elektrik disalur ke rumah panjang tersebut penduduk lebih gemar tidur awal kerana ketiadaan elektik dan hanya bergantung dengan pelita minyak.

p/s: kita yang kat semenanjung senang2 jer nak dptkan elentrik.takyah susah2 nak guna solar ..kira beruntunglah kita nie yer...

2 comments: